Nuffnang Ads

Sunday 5 October 2014

Video Call Untuk Yang Jauh Dimata Dekat Dihati




Salam Hari Raya Aidil Adha diucapkan, semoga kita menghayati pengertian nilai pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim dan Anaknya Nabi Ismail.

Untuk Hari Raya Haji kali ini saya tidak berkesempatan untuk meraikan kemeriahanya di kampung halaman tercinta bersama Ayah,Bonda dan adikberadik di Pasir Mas, Kelantan.

Untuk menghilangkan kerinduan tersebut saya telah mencuba membuat video call ke kampung. Sebelum ini setahu saya video call agak mahal kadar bayaranya berbanding dengan panggilan biasa. Jadi saya cuba rancang untuk membuat video call dalam masa 10minit. Dan setelah membuat voice call yang kualiti video amat memuaskan.. amat mengujakan caj yg dikenakan hanya Rm1.65! (maxis ke maxis) itu pun setelah terlajak 55saat..



Jadi saya cuba google untuk melihat kadar video call terkini di laman web hotlink(maxis)

Ini link dia:
https://www.hotlink.com.my/content/hotlink/en/support/faq-library/mobile/hotlink-plans/hotlink-sarawak/general/q4.html?searchcat=AllResults



dan hasilnya:






Jadi rupanya kadar bayaran video call adalah sama dengan voice call!

Yang pentingnya Smartphone anda ada front camera serta perkhidmatan 3g ada di kawasan anda dan di kawasan yang ingin anda dihubungi.

Untuk itu istilah ‘Jauh dimata dekat dihati’ boleh di tukar kepada ‘Dekat dimata juga dekat dihati’ hihi gurau je =)

Sekian,untuk kali ini.

Annas Siddiq
Damansara Damai
6/10/2014
12 Zulhijjah 1435

4 comments:

  1. Saya blom cuba lagi sebab seumur hidup guna celcom..lepas ni cadang nak tukar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya tak silap saya celcom pun sama juga voice dan video call rate kadar sama rata.

      Delete
  2. dulu pernah juga PJJ ni..tapi tak pernah buat video call..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lah masa diperkenalkan video call awal dulu..mahal kadarnya..saya pun tak berani cuba hehe..

      Delete